Cinta Zulaikha kepada Yusuff a.s

Posted by Diriku

Menggimbau kembali seerah seorang nabi yang namanya turut dikalamkan di dalam Al-Quran..

kisah ini adalah antara kisah yang menjadi inspirasi dan bahan cerita "cinta"..

"Dan wanita-wanita di kota berkata,"isteri al-Aziz menggoda anak bujangnya supaya menundukkan dirinya kepadanya, 'Sesungguhnya cintanya kepada anak bujangnya itu sangat mendalam. Sesungguhnya kami memandangnya dalam kesesatan yang nyata'." (surah Yusuf:ayat 30)

mulanya Yusuf hanya seorang kanak-kanak yang dijadikan anak angkat kepada Zulaikha,akan tetapi setelah Yusuf meningkat dewasa, Zulaikah telah terpikat dengan ketampanan Yusuf..

Ketampanan Yusuf ini sehingakan wanita-wanita yang di panggil untuk bersuka .a pabila terlihatkan akan Yusuf mereka terpotong tangan sendiri tanpa sedar..masyaALLAH..

iman yang menebal di dalam diri sehinggakan membuat Yusuf berdoa kepada tuhannya, " Wahai Tuhanku! Penjara lebih aku sukai daripada memenuhi ajakan mereka. Jika aku tidak Engkau hindarkan dari tipu daya mereka, nescaya aku akan cenderung untuk (memenuhi keinginan mereka) dan tentu aku termasuk orang yang bodoh."

Kebenaran pasti akan tersingkap, itulah janji Tuhan..

kemudian Zulaikah dikatakan hidup dalam kesedihan dan putus asa kerana ingatannya kepada Yusuf . Sebahagian yang lain berpendapat Zulaikha akhirnya berpindah ke suatu tempat yang jauh, dan tiada khabar berita mengenainya sama sekali. Namun ada yang mengisahkan selepas peristiwa itu Zulaikha bertaubat kepada Allah s.w.t. Ketika Yusuf di utuskan menjadi Rasul dan menjadi penguasa menggantikan Al-Aziz baginda bertemu dengan Zulaikha yang ketika itu sudah tua. Akhirnya Allah menjadikan Zulaikha mud remaja dan di kahwinkan dengan Nabi Yusuf. Zulaikha akhirnya menjadi wanita solehah yang sentiasa beramal kepada Allah.

wallahualam..

`bila membicarakan tentang cinta yang merupakan suatu perkara yang amat dekat dengan jiwa remaja. Akan tetapi ramai yang gagal untuk mengurus cinta mereka. yang kadangkala kononnya mengatakan cinta mereka "disandarkan hannya kepada Allah". Mereka lupa "MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA". cara yang selalunya tidak syaro'. Waimah hafiz, ustaz pun tidak terlepas dari bahana Cinta ini.'

Jom berfifikr bersama

0 comments:

Post a Comment